Trabzon'un geleneksel dansı horon kültürel mirasını yaşatıyor

Trabzon 22.08.2024 - 23:20, Güncelleme: 26.08.2024 - 11:51 10438 kez okundu.
 

Trabzon'un geleneksel dansı horon kültürel mirasını yaşatıyor

Trabzon’un halk oyunları, bölgenin zengin coğrafyası ve kültürel mirasının bir yansımasıdır. Horonlar, sadece bir dans değil, Trabzon halkının doğayla olan ilişkisini ve günlük yaşamını temsil eden önemli bir kültürel değerdir.
Trabzon’un halk oyunları, bölgenin zengin coğrafyası ve kültürel mirasının bir yansımasıdır. Horonlar, sadece bir dans değil, Trabzon halkının doğayla olan ilişkisini ve günlük yaşamını temsil eden önemli bir kültürel değerdir. Karadeniz'in incisi Trabzon'da, halk oyunları denince ilk akla gelen "horon", bölgenin en önemli kültürel miraslarından biri olarak varlığını sürdürüyor. Trabzon'un farklı bölgelerinde çeşitli tempolarda oynanan horon, kemençe, davul, zurna gibi enstrümanlar eşliğinde icra ediliyor. Bu geleneksel dans, Trabzon’un zengin kültürünü ve coğrafyasını yansıtan dinamik figürleriyle dikkat çekiyor. Horonun kökenleri, bölgenin engebeli arazisi ve Karadeniz'in sert doğasıyla ilişkilendiriliyor. Dansın figürlerinde görülen hareketler, kayık çeken kürekçilerin ve tarlada çalışan insanların gündelik yaşamlarından esinlenmiş gibi duruyor. Özellikle dağlık yapısı, horonun güçlü ve dinamik hareketlerinde kendini gösteriyor. Trabzon genelinde en bilinen horon türleri arasında sallama, sıksara, düz horon ve atlama yer alıyor. Ayrıca, Akçaabat bölgesinde yaygın olan "vaybeni" gibi türkülü horonlar, iki ustanın türkü atışmalarıyla daha da renklendiriliyor. Erkek ve kadın horonları arasında da farklılıklar gözleniyor. Erkeklerin oynadığı horonlar daha enerjik ve coşkulu olurken, kadın horonları daha yumuşak ve zarif figürlerle icra ediliyor. Bu geleneksel halk oyunları, Trabzon’un kültürel kimliğinin önemli bir parçası olarak nesilden nesile aktarılmaya devam ediyor. Horon, sadece bir dans değil, aynı zamanda Trabzon halkının doğayla olan ilişkisini ve günlük yaşamını yansıtan bir kültürel hazine olarak yaşamını sürdürüyor. Horonun kökenleri ve çevresel faktörler Horonun kökeninde, bölgenin coğrafi özellikleri, tarihi etkiler ve Karadeniz'in hırçın doğası olduğu düşünülmektedir. Horonun figürlerinde görülen öne eğilme ve kolların öne uzatılması, kayık çeken kürekçilerin ve tarlada çalışan insanların hareketlerinden esinlenmiştir. Bu, bölgedeki yaşam koşullarının oyuna yansıması olarak yorumlanabilir. Ayrıca, Trabzon’un dağlık ve engebeli yapısı, horon oyunlarının güçlü ve dinamik hareketleriyle bütünleşir. Trabzon’un horon çeşitleri Trabzon genelinde horon, genellikle düz bir sıra ya da halka formunda oynanır. Kemençe, davul, zurna ve kaval gibi müzik aletleri, horonlara eşlik eder. Bölgede yaygın olan horon türleri arasında sallama, sıksara, düz horon ve atlama yer alır. Bu oyunlar, farklı bölgelerde ufak değişikliklerle icra edilse de, doğudan batıya doğru gidildikçe komşu illerin kültürel etkileri ritim ve motiflere yansır. Türkülü horonlar Bazı horon türlerinde, kemençe çalan ya da bir solist tarafından türküler seslendirilir. Özellikle temposu daha yavaş olan horonlarda, oyuncular da koroya katılıp türküyü söyleyebilir. "Seyir oyunu" ya da "vaybeni" olarak bilinen türkülü horonlar, iki usta türkücünün atışma yaptığı oyunlardır ve bu tür oyunlar, özellikle Akçaabat ve çevresinde yaygındır. Trabzon’un özel oyunları Atlama: Dizlerin esnediği ve vücudun döndüğü bu oyun, özellikle kadınlar arasında popülerdir. Bıçak Oyunu: Maçka'da yaygın olan bu oyun, iki kişinin karşılıklı olarak bıçak veya Çerkez kaması ile oynadığı bir gösteridir. Düz Horon: Kolay figürlerle oynanan bu horon, kolların dirseklerden büküldüğü, dizlerin hafifçe kırıldığı ve vücudun öne eğildiği bir oyun türüdür. Kolbastı: İlk olarak Faroz Mahallesi'ndeki balıkçı barınaklarının bulunduğu sahilde oynanmaya başlanan bu oyun, Trabzon’un hızlı tempolu bir geleneğidir. Sallama Oyunu: İl genelinde yaygın olarak oynanan bu oyun, adını sallanarak ve yaylanarak yapılan hareketlerinden alır. Sıksara Horonu: Trabzon’un en gösterişli ve dinamik oyunlarından biri olan sıksara, kemençe, davul ve zurna eşliğinde oynanır ve balıkların çırpınışını andıran titreme hareketleriyle son bulur. Erkek ve Kadın Horonları Trabzon’da erkekler tarafından oynanan horonlar genellikle daha enerjik ve hareketlidir. Oyuncular el ele tutuşarak oynar ve kollar bazen aşağıda, bazen yukarıda ya da yere paralel tutulur. "Aşağı alma" hareketi, horonun en coşkulu anlarından biridir. Kadınlar tarafından oynanan horonlar ise daha yumuşak ve zarif hareketlerle icra edilir. Bu oyunlarda kollar göğüs hizasından yukarıya kaldırılmaz ve hareketler daha akıcıdır.
Trabzon’un halk oyunları, bölgenin zengin coğrafyası ve kültürel mirasının bir yansımasıdır. Horonlar, sadece bir dans değil, Trabzon halkının doğayla olan ilişkisini ve günlük yaşamını temsil eden önemli bir kültürel değerdir.

Trabzon’un halk oyunları, bölgenin zengin coğrafyası ve kültürel mirasının bir yansımasıdır. Horonlar, sadece bir dans değil, Trabzon halkının doğayla olan ilişkisini ve günlük yaşamını temsil eden önemli bir kültürel değerdir.

Karadeniz'in incisi Trabzon'da, halk oyunları denince ilk akla gelen "horon", bölgenin en önemli kültürel miraslarından biri olarak varlığını sürdürüyor. Trabzon'un farklı bölgelerinde çeşitli tempolarda oynanan horon, kemençe, davul, zurna gibi enstrümanlar eşliğinde icra ediliyor. Bu geleneksel dans, Trabzon’un zengin kültürünü ve coğrafyasını yansıtan dinamik figürleriyle dikkat çekiyor.

Horonun kökenleri, bölgenin engebeli arazisi ve Karadeniz'in sert doğasıyla ilişkilendiriliyor. Dansın figürlerinde görülen hareketler, kayık çeken kürekçilerin ve tarlada çalışan insanların gündelik yaşamlarından esinlenmiş gibi duruyor. Özellikle dağlık yapısı, horonun güçlü ve dinamik hareketlerinde kendini gösteriyor.

Trabzon genelinde en bilinen horon türleri arasında sallama, sıksara, düz horon ve atlama yer alıyor. Ayrıca, Akçaabat bölgesinde yaygın olan "vaybeni" gibi türkülü horonlar, iki ustanın türkü atışmalarıyla daha da renklendiriliyor. Erkek ve kadın horonları arasında da farklılıklar gözleniyor. Erkeklerin oynadığı horonlar daha enerjik ve coşkulu olurken, kadın horonları daha yumuşak ve zarif figürlerle icra ediliyor.

Bu geleneksel halk oyunları, Trabzon’un kültürel kimliğinin önemli bir parçası olarak nesilden nesile aktarılmaya devam ediyor. Horon, sadece bir dans değil, aynı zamanda Trabzon halkının doğayla olan ilişkisini ve günlük yaşamını yansıtan bir kültürel hazine olarak yaşamını sürdürüyor.

Horonun kökenleri ve çevresel faktörler
Horonun kökeninde, bölgenin coğrafi özellikleri, tarihi etkiler ve Karadeniz'in hırçın doğası olduğu düşünülmektedir. Horonun figürlerinde görülen öne eğilme ve kolların öne uzatılması, kayık çeken kürekçilerin ve tarlada çalışan insanların hareketlerinden esinlenmiştir. Bu, bölgedeki yaşam koşullarının oyuna yansıması olarak yorumlanabilir. Ayrıca, Trabzon’un dağlık ve engebeli yapısı, horon oyunlarının güçlü ve dinamik hareketleriyle bütünleşir.

Trabzon’un horon çeşitleri
Trabzon genelinde horon, genellikle düz bir sıra ya da halka formunda oynanır. Kemençe, davul, zurna ve kaval gibi müzik aletleri, horonlara eşlik eder. Bölgede yaygın olan horon türleri arasında sallama, sıksara, düz horon ve atlama yer alır. Bu oyunlar, farklı bölgelerde ufak değişikliklerle icra edilse de, doğudan batıya doğru gidildikçe komşu illerin kültürel etkileri ritim ve motiflere yansır.

Türkülü horonlar
Bazı horon türlerinde, kemençe çalan ya da bir solist tarafından türküler seslendirilir. Özellikle temposu daha yavaş olan horonlarda, oyuncular da koroya katılıp türküyü söyleyebilir. "Seyir oyunu" ya da "vaybeni" olarak bilinen türkülü horonlar, iki usta türkücünün atışma yaptığı oyunlardır ve bu tür oyunlar, özellikle Akçaabat ve çevresinde yaygındır.

Trabzon’un özel oyunları
Atlama: Dizlerin esnediği ve vücudun döndüğü bu oyun, özellikle kadınlar arasında popülerdir.

Bıçak Oyunu: Maçka'da yaygın olan bu oyun, iki kişinin karşılıklı olarak bıçak veya Çerkez kaması ile oynadığı bir gösteridir.

Düz Horon: Kolay figürlerle oynanan bu horon, kolların dirseklerden büküldüğü, dizlerin hafifçe kırıldığı ve vücudun öne eğildiği bir oyun türüdür.

Kolbastı: İlk olarak Faroz Mahallesi'ndeki balıkçı barınaklarının bulunduğu sahilde oynanmaya başlanan bu oyun, Trabzon’un hızlı tempolu bir geleneğidir.

Sallama Oyunu: İl genelinde yaygın olarak oynanan bu oyun, adını sallanarak ve yaylanarak yapılan hareketlerinden alır.

Sıksara Horonu: Trabzon’un en gösterişli ve dinamik oyunlarından biri olan sıksara, kemençe, davul ve zurna eşliğinde oynanır ve balıkların çırpınışını andıran titreme hareketleriyle son bulur.

Erkek ve Kadın Horonları
Trabzon’da erkekler tarafından oynanan horonlar genellikle daha enerjik ve hareketlidir. Oyuncular el ele tutuşarak oynar ve kollar bazen aşağıda, bazen yukarıda ya da yere paralel tutulur. "Aşağı alma" hareketi, horonun en coşkulu anlarından biridir. Kadınlar tarafından oynanan horonlar ise daha yumuşak ve zarif hareketlerle icra edilir. Bu oyunlarda kollar göğüs hizasından yukarıya kaldırılmaz ve hareketler daha akıcıdır.

Trabzon HABERİ

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve ofunsesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.